Google
 
Web Suriname.NU
U kunt nu ook alleen binnen  ANDA Suriname  zoeken
      ·       Suriname Gastenboek       ·       Geef u hier op voor SuriMagazine   
   





   
ONDERDELEN
Kinderspelen
 suriname.nu  Bat en bal
 suriname.nu  Bonsbak
 suriname.nu  Dansmeester
 suriname.nu  Djoel
 suriname.nu  Djompofoetoe 1
 suriname.nu  Djompofoetoe 2
 suriname.nu  Drai batra
 suriname.nu  Elle
 suriname.nu  Gongote
 suriname.nu  Kaaiman
 suriname.nu  Kibri of schuiltje
 suriname.nu  Kibri-tiki
 suriname.nu  Koko
 suriname.nu  Makoketje
 suriname.nu  Olometi 1
 suriname.nu  Olometi 2
 suriname.nu  Peroen, peroen
 suriname.nu  Pikin-krioro
 suriname.nu  Pingi-kasi
 suriname.nu  Pokopaw
 suriname.nu  Ship sail fast
 suriname.nu  Schopsteentje
 suriname.nu  Tiki-paw
 suriname.nu  Vliegeren 1
 suriname.nu  Vliegeren 2
 suriname.nu  Waka-reis
 suriname.nu  Waka-tjopoe

Onderwerpen
Cultureel erfgoed
 suriname.nu  Boeken
 suriname.nu  OSO dresi
 suriname.nu  Sarnami leren
 suriname.nu  Sranan leren
 suriname.nu  Winti / wintipre
 suriname.nu  Kinderspelen
 suriname.nu  Joden-savanna
 suriname.nu  Houtsnijwerk
 suriname.nu  Klederdrachten
 suriname.nu  Uitleg Feestdagen
 suriname.nu  Monumenten
 suriname.nu  Muziek
 suriname.nu  Pierre Benoit
 suriname.nu  Sybilla Merian

AFDELINGEN
   Algemeen
  De Douane
   Telefoonboek
   Bevolking
   Distrikten
   Reis info
   Cultureel erfgoed
   Geschiedenis
   Foto's
   Natuur
   Personen
   Koken / recepten
   Vragen over NIBA
   Wat is ANDA

     
SURINAME  AFDELINGEN - suriname.nu Cultureel erfgoed - - Kinderspelen

 suriname . NU terug
 


  

Olometi 2

Voor dit spel heeft men nodig: een kuiltje in harde zandgrond met een doorsnee van ca 7 cm en een diepte van ca 10 cm, en met aan de voor- en achterkant eventueel een dwarse, smalle gleuf, waardoor het iets moeilijker wordt een knikker in het kuiltje te krijgen.

Verder een aantal knikkers en een reis", d.i. een metalen ronde schijf met een doorsnee van ca 4 cm en een dikte van ca. 1 cm. Deze reis kan zelf gemaakt worden door lood te smelten en in de vereiste vorm te gieten. Er zijn ook koperen reizen in de winkels te krijgen.

      
Op 4 tot 6 meter afstand van het kuiltje wordt een streep getrokken. Vr het spel begint, wordt er bepaald hoeveel de inzet zal zijn: toe-toe" of fo-fo": twee per deelnemer of vier per deelnemer. Is dit gebeurd dan kan het spel beginnen. Alle deelnemers gaan achter de lijn staan.

Roept n van de deelnemers "laatste" dan mag hij als laatste sjoeten = werpen. Een tweede roept n voor", dan mag hij als n voor de laatste beginnen. Zo telt men verder af: twee voor", drie voor" enz. tot alle deelnemers hun beurt kennen.

Stel dat er vier deelnemers zijn: A, B, C en D. A tracht dan vanaf de lijn een knikker in het kuiltje te werpen: of wel hij sjoet". B, C en D doen hetzelfde Lukt het eerst A dan B zijn knikker in het kuiltje te werpen, dan is B no. 1 en A no. 2. Komt de knikker van D dichter bij het kuiltje te liggen dan die van C, dan is D no. 3 en C no. 4. Komen de knikkers van twee spelers even ver van het kuiltje af te liggen, dan heet dat "blo-blo" en moeten ze beiden nogmaals werpen.

B mag dus als eerste met de totale inzet beginnen te spelen. Was deze 4 dan doet dus elke deelnemer nog 3 knikkers in de "pot". B tracht dan vanaf de lijn zoveel mogelijk van de 16 knikkers in het kuiltje te werpen, waardoor ze van hem worden.

No. 2 in het spel (A) geeft dan aan welke knikker B vanaf de lijn met de reis moet raken. Ligt deze knikker tegen een andere dan mag B vragen: "toe finga" ( twee vingers ). A plaatst twee vingers tussen de knikkers waardoor deze van elkaar geschoven worden. Raakt B de juiste knikker, zonder dat de reis eerst met de grond in aanraking is gekomen, dan roept hij "schoon mot" ( mot= knikker )of "tap kop" ( op de kop ). Schuift de reis over de grond naar de juiste knikker dan roept hij "mi sriepsi tek' in " ( ik heb hem schuivend geraakt ). In beide gevallen' zijn echter alle knikkers van hem en moet er een nieuw spel beginnen.

Heeft A echter, voor B iets kon zeggen, geroepen: "sondro toe finga", dan moet B maar het risico lopen om bij het het werpen van de reis" een verkeerde knikker te raken. Gebeurt dit, of komt de reis in het kuiltje terecht, dan roepen de anderen "pai" (betalen!). B moet dan een tweede inzet van 4 knikkers doen. Had hij echter 2 in het kuiltje geworpen, dan heeft hij er nog slechts 2 bij te doen, en mag daarna nogmaals werpen. Had B maar n knikker, dan had hij mogen roepen: sroitji no heri pot"'), waarna hij ook weer had mogen werpen, maar niet reizen, bij deze speelbeurt.

Als echter een andere deelnemer vr hem geroepen had "sroitji heri pot" dan moet hij gedurende het hele spel alleen maar werpen. Als hij helemaal geen knikkers meer had om te betalen, dan had hij moeten roepen "no skeer" ( niet uitgespeeld! ), waarna het spel gewoon doorging.

Was een deelnemer hem echter te vlug af geweest door te roepen "pai skeer" ( betalen of je bent uitgespeeld! ), dan was hij verplicht geweest uit te vallen.

Bij het volgende spel wordt de volgorde der speelbeurten op dezelfde manier bepaald. Hij die de pot" gewonnen heeft is echter verplicht als eerste te beginnen.

Meestal spreken de deelnemers voor de aanvang van het spel af welke vormen van toe finga", sroitji" en pai" zullen gelden, waardoor er vlotter gespeeld kan worden.





suriname . NU  naar boven



Ontwerp © Webteam ANDA Suriname - Afdeling Nederland - Telefoon   06 1998 7075
Last update: